onsdag 6 augusti 2008

Aftonbladets trovärdighet

Man kan ha många åsikter om kvällstidningar. Om löpsedlar och ordval som: chock, katastrof nakenchock och andra starka ord i försök att sälja meningslösa nyheter. Men det jag har reagerat mot mest är att kvällstidningarna gjort allt för att hjälpa spelbolagen att få oss att spela ihjäl oss. I detta fall tycker jag Aftonbladet är värst. På websidan är där en länk med namnet Bingo ska få oss att tro att det är ett seriöst reportage. När man klickar på den ser det ut så här. En ren reklamsida för hårdsatsande Svenska Spel. Som i skyddet av att man påstås ta ansvar har hittat en ny spelargrupp. Kvinnor som har spelat mindre än män på nätet måste luras in med sådana här reportage. När det finns pengar inblandat så verkar det inte finnas någon gräns. Jag tycker det är både oseriöst och cyniskt av Aftonbladet att hjälpa Svenska Spel att på detta vis få ännu fler att hamna i spelberoende.

Ett annat reportage som jag reagerade mot idag var i GP och Aftonbladet idag. I till exempel Aftonbladet låter man bryggarmästaren Jens Spendrup helt utan tankar på egenintressekonflikt uttala sig om det är bättre med deras Loka eller Sodastream, han tycker kranvatten smakar klor. Jag vet inte var han får sitt vatten ifrån, men vårt här hemma smakar betydligt bättre än de färdiga med en massa konstiga smaktillsatser. Artiklarna hävdar att ur miljöhänseende är det sämre att dricka Egenbubblat jämfört färdigbuteljerat. Skälet att Sodastream skulle vara sämre är transporterna av kolsyrepatronerna från Tyskland. Hur långt transporteras Spendrups flaskor? Tror knappast att de har glastillverkningen vägg i vägg med källan. För mig och över en miljon männniskor till som bor granne med Tyskland blir det närmare att få en kolsyrepatron därifrån än en 55 flaskor från Norra Sverige.

Må Väl
Niklas

1 kommentar:

Anonym sa...

Amen!
Det var precis mina tankar när jag läste artikeln om kolsyrat vatten! Självklart är det miljösmartare att dricka sitt vatten "flat", men det där var väl en ren lobby-artikel.