fredag 21 december 2007

Julen

Nu är det snart jul. För första gången på mycket länge känner jag en riktig glädje inför högtiden. Skälet till det är att jag lyckats hålla mig spelfri. När jag spelade var jularna inte lika roliga.
Dels så hade man ibland spelat upp pengar som borde gå till julklappar, men värst av allt så hade jag tankarna på helt annat håll. Den ro och glädje som man ska känna på julen var svår att finna när hjärnan bara tänkte på spel.
Läste i dagens Sydsvenskan.se att Högskolan på Gotland får en utbildning sponsrad av Svenska Spel. Tycker det känns tveksamt om man ska ta emot pengar från ett spelbolag när högskolorna ska vara neutrala. Undra hur reaktionen hade blivit om ett Sprit eller Tobaksföretag sponsrat en Högskoleutbildning?
Må Väl och en riktigt God Jul
Niklas

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Niklas,

Skönt att du kan njuta av julen igen utan att tänka på spel & effekterna därutav.

Jag själv är i ungefär samma situation som du, spelfri sedan en tid tillbaka och äntligen på väg tillbaka till livet. Efter åratal utan att egentligen ha levt har jag numera en någorlunda framtidstro och ser faktiskt fram emot varje ny dag som spelfri.

Vad gäller dina farhågor, eller tveksamheter, gällande den sponsrade utbildningen på Gotland kan jag känna mig ambivalent i hållningen. OM sponsorn under inga förutsättningar går in och försöker styra upp utbildningens innehåll kan kanske denna bidra till en ökad kunskap och förståelse för fenomenet spelberoende. Å andra sidan känns det som om det finns en risk med finasieringsutformningen, därom råder det ingen tvekan. Att sedan forskning redan finns på andra sidan Atlanten kan man kanske undra över varför denna inte begagnas mer i Sverige. Grundproblemen och orsakerna är desamma oavsett nationalitet torde man nog kunna drista sig till att misstänka.

Nåja, vi får väl hoppas på det bästa och att utbildningen ger något gott i slutändan. Jag har lite svårt att se hur kunskapen och förståelsen kan bli sämre i alla fall.

Så till sist,
God Jul & Gott nytt år.