tisdag 20 november 2007

Börjar så smått fatta

Nu börjar jag så smått börjat fatta hur blogsidan fungerar. Inte så lätt för en stackars 60-talist. Då är man uppväxt utan mobiler, datorer och MP3. Det gick bra ändå. Fast det vore klart svårt att blogga utan dator. Så utvecklingen är nog ganska bra ändå. Hörde på radion att en pojke i Halland tvångsomhändertogs enligt socilatjänstlagen på grund av sitt dataspelande. Det är en annan sak jag börjt fatta, dataspelsberoende är ett stort problem för många. Även Sydsvenskan har en artikel om denna ovanliga åtgärd, som ett omhändertagande är när det gäller denna typen av missbruk. Skälet är till omhändertagandet är att killen tillbringar all tid framför datorn, fullständigt snöat in. Kan tänka att det känns bra för föräldrarna att samhället reagerar och hjälper till. Hoppas nu grabben får bra vård, så han kan leva ett normalt liv. Det är nog ganska svårt för dataspelsberoende. Jag som är "vanlig" spelberoende kan ju låta bli att spela och leva ett normalt liv. Att helt låta bli att använda dator går inte, den behöver man ofta både i skolan och på jobb. Man får nog lära sig att använda datorn normalt.
Må Väl
Niklas

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kommer givetvis att följa dig även hit. Vill du reta upp dig ordentligt, gå in och läs Gurraguzz inlägg om sex, droger och spel på metrobloggen. Jag skall lägga in länken hit på min sida snarast.
trevlig helg.
MVH
Michelangelo