måndag 22 september 2008

Sjuka insatser i en sjuk spelvärld!

I dagens Afonbladet.se fanns två artiklar om en som satt 200.000 på en match.
I artiklarna står att han vann 280,000, men den riktiga siffran är väl att han vann 80,000:-. Med andra ord riskera 200,000 för att kanske vinna 80,000:-. Som spelberoende inser man att detta troligtvis är en människa med stora problem. Det var väl kul att han vann, men erfarenheten säger att han spelar upp dem igen. Det brukar bli så. Det vet spelbolagen om, så de vill inte ha någon övre gräns för insats, de vet att de får tillbaka pengarna igen. Helst vill de ha dem så fort som möjligt!

Jag tycker hela spelvärlden håller på att bli sjuk. Större och större insatser och större och större vinstbelopp, och ska man tro reklamen så vinner ALLA!!
När jag började spela var det en annan spelvärld. Färre spelformer, färre tillfälle och mindre reklam. Jag spelade normalt i många år för att spela allt hårdare. Hur jag flippade ut kan ni läsa i mina memoarer.
Jag vill absolut inte skylla på reklamen. Det var jag som spelade och ingen annan. Det jag menar att det blir allt fler som spelar alldeles för mycket och de nya snabba spelen går fort, oerhört fort. Och troligtvis påverkar reklamen oss mer än vad vi vill tro.

Må Väl
Niklas

http://www.aftonbladet.se/spel/article3366802.ab

http://www.aftonbladet.se/spel/article3366540.ab

9 kommentarer:

Anonym sa...

"Som spelberoende inser man att detta troligtvis är en människa med stora problem. Det var väl kul att han vann, men erfarenheten säger att han spelar upp dem igen. Det brukar bli så."

Jag förstår inte hur du kan ta ställning till insatsens storlek utan att alls veta vem som har satsat.

Sannolikt rör det sig om en storspelare med ett stort kapital.

En insats på 200 000 kr är ingalunda för stor, förutsatt att spelkassan är större än några miljoner kronor.

Niklas sa...

Jag sa "troligtvis" eftersom jag inte vet vem spelaren är, och det gör jag med erfarenhet av ett tidigare liv som så kallad storspelare. Min erfarenhet att denna typen av spelare förr eller senare åker dit. Inte alla men väldigt många, allt för många.

Anonym sa...

Jag har mycket svårt att tro att en problemspelare skulle satsa 200 000 kr på en match. Exempel finns garanterat, men att över huvudtaget skramla ihop 200 000 kr för ett spel är inte lätt. Dessutom tror jag att inte ens ett spelbolag skulle vilja göra reklam för ett storspel gjort av en kund i spelkärret.

Förmodligen rör det sig om en storspelare eller en rik människa som kände sig ha råd att eventuellt förlora 200 000 kr.

Jag har naturligtvis respekt för spelberoende.

Det jag främst ville påpeka är att det (också för en tidigare spelberoende) kan vara skäl att skilja på sunt storspelande och inte förknippa det med mindre sunt spelberoende.

Anonym sa...

Du kallar dig en fd storspelare, men spelberoende handlar inte om hur stora summor man spelar utan att man inte har kontroll på sitt spelande. Hur kan du bara anta att snubben inte såg ett värde i spelet och satsade en del av sin spelkassa som förmodligen är ganska stort. du verkar inte ha någon koll på vad ordentligt spelande egentligen är men det är ju förståligt då du är en fd spelmissbrukare.

Anonym sa...

Expect är ett bolag där duktiga spelare bara får satsa några hundralappar medan övrigas insatser tas emot med öppna armar. Så den här nissen som lyckades få in 200k på en norsk ligamatch har troligtvis redan betalat in vinsten med tidigare förlustspel. Och bolaget tycker nog att utbetalningen av 80k är ok, en gratis halvsidesannons i Aftonbladet lär täcka upp det med marginal.

Niklas sa...

Många anonyma med känner sig tramapde på tårna, lirar kanske för mycket själv? Dessutom vet jag vad jag pratar om, jag har varit storspelare under kontrollerade former i många år, de sista åren hade jag ingen kontroll och då var jag en fullt utvecklad spelberoende. Det är sant att det inte är summan utan beteendet som avgör om man är spelberoende. Men tyvärr är det så att de flesta spelberoende spelar med mycket pengar, och kan mycket väl ladda in 200.000:- i ett spel. Oavsett vad de anonyma tycker så är det ganska många människor i detta land som spelar åt helvete för mycket. Hoppas ni inte är en av dem!
Niklas

Anonym sa...

Änligen lite liv i debatten...
Som jag förstår av er anonyma så tycker ni Niklas tankar och utspel är upprörande. Dessvärre är det i många fall sant. Får bara gratular till vinsten om det är så att han har koll läget och vinner 80.000 på en insatts på 200.000. Tyvär är det allt för många som spelat bort den kollen. Jag pratar av egen erfarenhet. Jag pratar dagliget med spelare och anhöriga som tappat kontrollen. Där man som Niklas varit Stor spelare och sen tappat kontrollen över sitt spelande. Där man i varje spel jagar förluster. Och när pengarna är slut så lånar man sig till 200.000. Och vinner man då 80.00 så räcker det bara till räntan på lånet. Sen som någon sa i ett svar att man nog inte som spelbolag skulle vilja gör reklam för den typen av spelare. I ett spelberoende lär man sig att ljuga oehört bra. Jag tror att man lätt kan lura ett spelbolag när man kan lura hela sin familj som känner en väl.
Ett tips till er anomyma läs Niklas memoarer på bloggen. Kanske ni kan lära et något??
Madde

Anonym sa...

Hej!

Vill bara säga att jag har börjat blogga om mina spelproblem. Ni kan följa dem på http://anonymspelare.blogg.se

Anonym sa...

"Jag har mycket svårt att tro att en problemspelare skulle satsa 200 000 kr på en match. Exempel finns garanterat, men att över huvudtaget skramla ihop 200 000 kr för ett spel är inte lätt. Dessutom tror jag att inte ens ett spelbolag skulle vilja göra reklam för ett storspel gjort av en kund i spelkärret."

Alltså, han kan inte ha varit särskilt seriös. Min brosa kolla upp oddset på matchen och flera bookies erbjöd tydligen 1,45. Satsar man då 200K sek till 1,4 så är man extremt korkad om man har något sorts vinst intresse.